CHARACTERISTICS OF ANIMAL TERMS IN VIETNAMESE READING TEXTS FOR GRADES 2, 3, AND 4: A STRUCTURAL PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.51453/3093-3706/2025/1364Abstract
In the context of implementing the 2018 General Education Curriculum reform, teaching Vietnamese with a focus on developing students’ language competence requires teachers to have a deep understanding of the corpus characteristics in textbooks. This paper aims to meet that need by examining the characteristics of animal terms in the reading passages of Vietnamese textbooks for Grades 2, 3, and 4 in the Knowledge with Life series. Based on theoretical foundations of lexicon and term formation, the study surveys, classifies, and analyzes the system of animal terms found in these textbooks, focusing on three structural types of words (simple, compound, reduplicative) and phrases structure (head-modifier phrases and coordinative phrases). The results show that compound words and head-modifier phrases account for a large proportion, reflecting the diverse and vivid naming capacity of the Vietnamese in describing the natural world. These findings contribute additional data to Vietnamese lexicology and provide practical value for teaching, helping teachers to effectively exploit linguistic materials, expand students’ vocabulary, and foster linguistic thinking skills for primary school learners.
Downloads
References
1. Belkhir, S. (2019), Animal-related concepts across languages and cultures from a cognitive linguistic perspective. Cognitive Linguistic Studies, 6(2), 295-324., https://doi.org/10.1075/cogls.00042.bel.
2. Đặng Thị Hảo Tâm. (2018), Bức tranh ngôn ngữ về động vật trong Lời có vần cha ông truyền lại. Kỷ yếu Hội thảo Quốс gia “Nghiên сứu thựс trạng và giải рháр, bảo tồn những ngôn ngữ Dân tộс thiểu ѕố сό nguy сơ mai một ở Việt Nam hiện nay. Thái Nguyên: Đại học Thái Nguyên.
3. Diệp Quang Ban. (2008), Ngữ pháp tiếng Việt. Hà Nội: NXB Giáo dụс.
4. Đỗ Hữu Châu. (1999), Các bình diện của từ và từ tiếng Việt. Hà Nội: NXB Ðại họс Quốс gia Hà Nội.
5. F. de Saussure . (2005), Giáo trình ngôn ngữ học đại cương. Hà Nội: NXB Khoa học Xã hội.
6. Ministry of Education and Training of Vietnam. (2018), The General Education Literature Curriculum. Hà Nội: issued under Circular No. 32/2018/TT-BGDĐT. Ngữ liệu, Sách giáo khoa Tiếng Việt lớp 2, 3 và 4 - Bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. (n.d.).
7. Nguyễn Đức Tồn. (1994), Tên gọi bộ рhận сơ thể trong tiếng Việt với việс biểu trưng tâm lí - tình сảm. Tạр сhí Văn hóa dân gian, ѕố 3 (47), 63-65.
8. Nguyễn Đức Tồn. (2010), Đặc trưng văn hóa - dân tộc của ngôn ngữ và tư duy. Hà Nội: NXB Từ điển Báсh khoa.
9. Nguyễn Thị Bạch Dương. (2015), Trường nghĩa động vật trong truyện đồng thoại Việt Nam. Hà Nội: Luận án tiến sĩ Ngữ văn.
10. Nguyễn Thiện Giáp. (2008), Giáo trình ngôn ngữ học. Hà Nội.: NXB Ðại học Quốc gia Hà Nội.
11. Nguyễn Thúy Khanh. (1996), Đặc điểm trường từ vựng ngữ nghĩa tên gọi động vật (trên tư liệu đối chiếu tiếng Việt với tiếng Nga). Hà Nội: Luận án Phό tiến ѕĩ, Viện Ngôn ngữ họс.
12. Trần Hoàng Anh. (2014), Lớр từ сhỉ tên gọi сá ở Ðồng Tháр Мười nhìn từ gόс độ định danh. Trần Hoàng Anh (2014), Lớр từ сhỉ tên gọi сá ở Ðồng Tháр Мười nhìn từ gόс độ định danh, Tạр сhí Ngôn ngữ, ѕố 8 (303), tr.5-62, 55-62.
13. Trịnh Thị Hà. (2015), Đối chiếu thành ngữ Tày - Việt. Hà Nội: Luận án Tiến ѕĩ Ngôn ngữ, Họс viện Khoa họс Xã hội.
14. Trịnh Thị Thu Hòa. (2017), Từ ngữ chỉ động vật và thực vật trong tiếng Sán Dìu. Hà Nội: Luận án Tiến ѕĩ Ngôn ngữ học, Trường Khoa học Xã hội Nhân văn.
15. Xidirova, Rahbar, & Choriyeva. (2023). Lexical-semantic analysis of animal names and related words in XI-XV centuries dictionaries Modern Science and Research., https://doi.org/10.5281/zenodo.7943513.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All articles published in SJTTU are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. This means anyone is free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided they give appropriate attribution to the original author(s) and SJTTU, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to SJTTU to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
Although the conditions of the CC BY-SA license don't apply to authors (as the copyright holder of your article, you have no restrictions on your rights), by submitting to SJTTU, authors recognize the rights of readers, and must grant any third party the right to use their article to the extent provided by the license.