POLITICAL THINKING AND THE DEFENSE OF THE PARTY’S IDEOLOGICAL FOUNDATION IN CYBERSPACE IN THE DIGITAL AGE

Authors

  • Hùng Lê Văn Trường đại học Tân Trào

DOI:

https://doi.org/10.51453/3093-3706/2025/1362

Abstract

Amid digital transformation, cyberspace has emerged as an ideological arena where political values are contested, hybridized, and reshaped. Grounded in Marxist–Leninist philosophy, this article conceptualizes political thinking as a unity of theoretical cognition, ideological conviction, and practical action. It then demonstrates the role of political thinking in defending the Party’s ideological foundation in cyberspace along three dimensions: (i) an epistemic foundation, (ii) a tool for critique and contention, and (iii) a driver of action that consolidates public trust. Building on theoretical analysis and the realities of the digital environment, the paper proposes orientations for developing political thinking capacity in higher education: competency-based political education; integration of digital technologies and dialogic academic spaces; cultivation of critical reasoning and digital ethics; and formation of digitally competent citizens with ideological steadfastness. The findings clarify the theoretical and practical value of political thinking in the digital age and suggest educational implications to strengthen society’s “ideological immunity.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Gramsci, A. (2019), Prison Notebooks. Columbia University Press, New York.

2. Habermas, J. (1989), The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press, Cambridge, MA.

3. Fuchs, C. (2020), Social Media and the Public Sphere. SAGE Publications, London.

4. Zuboff, S. (2019), The Age of Surveillance Capitalism. Profile Books, London.

5. Nguyễn Viết Thảo. (2020), Một số vấn đề lý luận về đấu tranh tư tưởng trong tình hình mới. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

6. Nguyễn Trọng Nghĩa. (2023), Xây dựng và bảo vệ nền tảng tư tưởng của Đảng trong thời kỳ mới. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

7. Lê Văn Hùng. (2024), Công tác tư tưởng trong kỷ nguyên mạng xã hội. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

8. Mác, C., & Ăngghen, Ph. (1995), Tuyển tập (Tập 3). Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

9. Lênin, V. I. (1977), Toàn tập (Tập 5). Nhà xuất bản Tiến bộ, Matxcơva.

10. Ban Tuyên giáo Trung ương. (2021), Tăng cường bảo vệ nền tảng tư tưởng của Đảng trong tình hình mới. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

11. Mác, C., & Ăngghen, Ph. (1995), Tuyển tập (Tập 1–5). Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

12. Hồ Chí Minh. (2011), Toàn tập (Tập 8). Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

13. Lênin, V. I. (1977), Toàn tập (Tập 12). Nhà xuất bản Tiến bộ, Matxcơva.

14. Đảng Cộng sản Việt Nam. (2021), Văn kiện Đại hội đại biểu toàn quốc lần thứ XIII (Tập I). Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

15. Habermas, J. (2006), Political Communication in the Digital Age. Polity Press, London.

16. Đảng Cộng sản Việt Nam. (2022), Kết luận Hội nghị Trung ương 5 (khóa XIII) về phát triển văn hóa và con người Việt Nam trong thời kỳ mới. Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

17. Mác, C. (1994), Góp phần phê phán triết học pháp quyền của Hêghen. Nhà xuất bản Sự thật, Hà Nội.

18. Hồ Chí Minh. (2011), Toàn tập (Tập 9). Nhà xuất bản Chính trị Quốc gia, Hà Nội.

19. Bộ Giáo dục và Đào tạo. (2020). Chiến lược đổi mới giáo dục lý luận chính trị trong các cơ sở giáo dục đại học đến năm 2030. Hà Nội.

20. Fuchs, C. (2020), Social Media: A Critical Introduction (2nd ed.). SAGE Publications, London.

21. Habermas, J. (1991), The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press, Cambridge, MA.

Published

2025-11-21

How to Cite

Lê Văn, H. (2025). POLITICAL THINKING AND THE DEFENSE OF THE PARTY’S IDEOLOGICAL FOUNDATION IN CYBERSPACE IN THE DIGITAL AGE. SCIENTIFIC JOURNAL OF TAN TRAO UNIVERSITY, 11(1). https://doi.org/10.51453/3093-3706/2025/1362

Issue

Section

Humanities and Social Sciences

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>