METHODS OF NAMING THINGS IN VIETNAMESE SONG FOR CHILDREN
DOI:
https://doi.org/10.51453/3093-3706/2025/1350Keywords:
Vietnamese songs, Methods, Children, Naming thingsAbstract
In the field of linguistics, especially stylistic linguistics and functional linguistics, the study of methods of naming objects plays an important role in exploring the relationship between language and thinking. This article studies the methods of naming objects in Vietnamese songs for children, thereby clarifying the characteristics of language and thinking in the world of children on the basis of a survey of basic methods such as: basic methods of referring to people; basic methods of referring to animals, plants, objects, natural phenomena, abstract objects, thereby pointing out the structural characteristics in the way of naming objects and at the same time showing creativity in the use of language. These characteristics contribute to the attractiveness, memorability, and ease of perception of the songs, while reflecting the pure, innocent and imaginative worldview of children. Researching the method of naming objects in Vietnamese songs for children not only contributes to clarifying an aspect of artistic language, but also opens up new directions in composing, teaching and preserving musical culture for children in the modern context.
Downloads
References
1. An Thuyên (chủ biên, 2013a), Giai điệu tuổi thần tiên, tập 1C. NXB Giáo dục Việt Nam.
2. An Thuyên (chủ biên, 2013b), Giai điệu tuổi thần tiên, tập 1D. NXB Giáo dục Việt Nam.
3. An Thuyên (chủ biên, 2013c), Giai điệu tuổi thần tiên, tập 1A. NXB Giáo dục Việt Nam.
4. An Thuyên (chủ biên, 2013d), Giai điệu tuổi thần tiên, tập 1B. NXB Giáo dục Việt Nam.
5. Đỗ Hữu Châu (2011), Từ vựng - ngữ nghĩa tiếng Việt. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
6. Halliday, M.A.K. (1978), Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. London: Edward Arnold, chapter 1, 2-3.
7. Hoàng Lân (2006), Ca khúc thiếu nhi Việt Nam. NXB Thanh niên.
8. Hồ Thị Kiều Oanh, Nguyễn Đỗ Hà Anh (2017), Phân tích đối chiếu các biện pháp tu từ trong các bài hát thiếu nhi tiếng Anh và tiếng Việt. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Đại học Đà Nẵng, 2, 67-70.
9. Lê Thị Mĩ Hạnh (2020), Âm nhạc với sự phát triển toàn diện của trẻ em. Tạp chí Giáo dục, 485, 2-3.
10. Nguyễn Thị Minh Tâm (2018), Thực trạng và giải pháp phát triển âm nhạc thiếu nhi Việt Nam hiện nay. Tạp chí Văn hóa Nghệ thuật, 401, 4-5.
11. Nguyễn Thị Yến (2015), Những khoảng trống trong nghiên cứu ca khúc thiếu nhi Việt Nam. Tạp chí Văn hóa dân gian, 3, 41-48.
12. Nguyễn Văn Hiên (2015), Tuyển tập nhạc thiếu nhi. NXB Tổng hợp Đà Nẵng
13. Nhiều tác giả (2009a), 50 bài hát mẫu giáo được yêu thích. NXB Âm nhạc.
14. Nhiều tác giả (2009b), 50 bài hát nhi đồng được yêu thích. NXB Âm nhạc.
15. Nhiều tác giả (2009c), 50 bài hát thiếu niên được yêu thích. NXB Âm nhạc.
16. Nhiều tác giả (2010a), Tập ca khúc tuổi hồng cho em. NXB Văn hóa Thông tin.
17. Nhiều tác giả (2010b), Trẻ thơ hát. NXB Âm nhạc.
18. Trần Quang Hải (2012), Âm nhạc Việt Nam - Truyền thống và hiện đại. NXB Âm nhạc.
19. Vũ Hoàng (2015), Tuyển tập nhạc Thiếu nhi và thanh thiếu niên. NXB Tổng hợp Đà Nẵng.
20. Vũ Thị Hương (2021), Đặc điểm từ ngữ chỉ sự vật trong ca khúc tiếng Việt dành chi thiếu nhi. Luận án Tiến sĩ, ngành Ngôn ngữ, văn học và văn hoá Việt Nam. Trường Đại học Sư phạm Thái Nguyên, Đại học Thái Nguyên.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All articles published in SJTTU are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. This means anyone is free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided they give appropriate attribution to the original author(s) and SJTTU, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license.
Copyright on articles is retained by the respective author(s), without restrictions. A non-exclusive license is granted to SJTTU to publish the article and identify itself as its original publisher, along with the commercial right to include the article in a hardcopy issue for sale to libraries and individuals.
Although the conditions of the CC BY-SA license don't apply to authors (as the copyright holder of your article, you have no restrictions on your rights), by submitting to SJTTU, authors recognize the rights of readers, and must grant any third party the right to use their article to the extent provided by the license.